La sèrie M estava composada per 16 vagons tancats de dos eixos (M-121 a 136), fabricata a Alemanya per M.A.G. entre 1891 (els vuit primers), 1893 (del 129 al 133) i 1905 (els tres que quedaven).
Van ser construïts amb xassís de ferro, caixa de fusta amb montants laterals de ferro i sostre de fusta recobert de planxa de Zinc (més tard va ser substituïda per lona o tela asfàltica).
En cada costat tenia dos portes corredisses i dues finestretes de guillotina per ventil·lació. A un dels testers havia un fré de galga, amb contrapés per l'estacionament del vehicle.
Eren utilitzats pel transport de paquets, animals i material perible. Durant molts anys es va acoblar un d'aquests vagons al tren de primera hora del matí per transportar les lleteres des dels pobles a Sant Feliu, i es retornaven a l'orígen en el tren de migdia.
Durant un temps un d'aquests vagons va se acondicionat com vagó de socors, i com a tal se li va afegir un logotip "vagon de auxilio", portava tots els estris necessaris per accidents i descarrilaments. Cosa habitual durant la estança de les locomotores 11 i 12, que feien descarrilar el tren següent perquè obrien els rails a les corbes.
Un altre vagón va ser habilitat com a vagó hospital per traslladar des de Sant Feliu a Girona els malalts que no podien llevar-se del llit. Introduien una llitera amb rodes de bicicleta al vagó (previament desinfectat amb Zotal), falcant-lo per que la llitera no es mogués. Sembla ser que no va tenir gaire èxit perquè els malalts arrivaben pitjor que quan havien entrat al vagó.
Foto perteneciente al Fondo del Archivo Municipal de Sant Feliu |
Ample de via |
640 mm. |
Altura dels topalls sobre el carril |
750 mm. |
Rodatge del vagó |
2 ejes |
Diàmetre de les rodes |
600 mm. |
Distància entre eixos |
2.000 mm. |
Tara |
3.000 Kg. |
Càrrega màxima |
6.000 Kg. |
Longitud total entre topalls |
4.910 mm. |
Longitud del xassís |
4.000 mm. |
Longitud de la caixa |
4.000 mm. |
Amplada de la caixa |
1.800 mm. |
Altura màxima del vagó |
2.800 mm. |
Fotos de vagons del tipus M
|
Vagó M de la primera sèrie:
Vista lateral del vagó M-128 en lloc indeterminat. Aquest pertany al primer lot entregat per M.A.G. amb dues finestres de guillotina per costat.
A aquest vagó li falta la plataforma d'accès sota les portes corredisses, i té suports per els fanals en ambdós testers. Segurament la foto seria dels primers temps.
Foto pertanyent al fons de l'Arxiu de Sant Feliu de Guíxols.
|
|
Vagó M de la segona sèrie:
Vista lateral del vagó M-132 a Sant Feliu. Es pot veure el fré d'estacionament al costat dret del vehicle amb aquell posat tant particular degut al contrapés.
En aquest cas al vagó li falta una de les finestres de guillotina per costat, però té plataforma d'accés sota les portes corredisses.
Foto de R. Todt (J.L. Rochaix) realitzada el 1959
|
|
Vagón M-123:
Primer plà del vagó M-123 realitzat en lloc indeterminat.
Pel que sembla aquests vagons de la primera sèrie no van portar mai la plataforma sota les portes corredisses.
Foto pertanyent al fons d'ASAFEGI
|
|
Estació de Santa Cristina:
Tren de baixa velocitat (amb mercaderies) amb destinació Girona, estacionat a Santa Cristina amb tres vagons del tipus M en primer terme.
En els tres en què predominaven les mercaderies, els vagons anaven enganxats a darrera de la locomotora, a darrera dels de mercaderies i entre furgons anaven els cotxes de passatgers.
Foto de Jean Louis Rochaix, realitzada el 17-04-1965
|
|
Estació de Llagostera:
Tren d'alta velocitat amb un vagó M (possiblement el M-125) al principi de la composició.
Els anys finals de l'explotació, els vagons de mercaderies no abondaven a les composicions degut a l'escàs trànsit de productes manufacturats o mercaderies entre pobles.
Foto de Charles F. Firminger, realitzada el 20-04-1969
|