Cronologia. |
||
02-01-1887 |
Memòria realitzada per Joan Casas i Enric Heriz que projecta el ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona. |
|
09-01-1889 |
Finalització del projecte definitiu per en Carles Cardenal, enginyer de MZA. |
|
15-04-1889 |
Es constitueix davant Notari la Compañia Anónima del Ferrocarril de San Feliu de Guíxols a Gerona amb un capital social de 1.536.100 pessetes en 15361 accions. |
|
1889 |
S'inicia l'explanació en dos trams tenint com a punt central Llagostera. |
|
1890 |
S'encarrega el material mòbil |
|
01-1891 |
Es comencen a posar els carrils per part de M. Jean Mettewi, que ja va posar els del Tramvia del Baix Empordà tres anys enrere. |
|
02-1891 |
Arriben les dues primeres locomotores i posteriorment el material mòbil des d'Alemanya. |
|
06-08-1891 |
Es realitza el primer viatge de proves a 30 km/h. |
|
01-1892 |
Arriba la resta del material mòbil que s'havia encarregat. |
|
24-06-1892 |
Es lliura a Madrid l'autorització per circular a Joan Casas, i per això es va realitzar un tren especial que el va rebre a Girona i el va portar fins a Sant Feliu parant a totes les estacions. |
|
29-06-1892 |
Es realitza la benedicció eclesiàstica. |
|
30-06-892 |
Primer viatge comercial que comença el servei regular a les 05:01. |
|
1895 |
S'inaugura el tren d'Olot que circulava entre Amer i Salt. Es va pensar que l'estació fós compartida a Girona. |
|
1898 |
Guerra de Cuba. Hi ha recessió que fa decrèixer el rendiment del ferrocarril. |
|
1903 |
Nivelació de pèrdues i guanys. |
|
1904 |
Construcció del port. S'encarrega una locomotora, 2 furgons i 15 vagons. S'edifica el dipòsit de locomotores de Sant Feliu. |
|
16-11-1908 30-12-1908 |
Grans pluges provoquen desperfectes en tota la línia, especialment en els ponts degut a la crescuda de les rieres i torrents. |
|
5/6-11-1912 |
Vaga de treballadors solidària amb la produïda a M.Z.A. |
|
19-12-1913 |
Es canvia el pont sobre el riu Ridaura que va quedar afectar per les pluges de 1908. |
|
1914 |
Va haver fortes nevades que van fer decrèixer el trànsit de passatgers. Comença la I Guerra Mundial i es tanquen els mercats extrangers. Es fa un apartador per a la farinera de La Creueta. |
|
1915 |
Puja en trànsit degut al transbordament entre el port i l'estació de M.Z.A. de Girona. |
|
1918 |
S'adquireixen 13 noves plataformes. |
|
14-08-1918 |
S'autoritza la branca des de l'estació de Sant Feliu de Guíxols al port. |
|
1924 |
S'inaugura la branca des de l'estació de Sant Feliu de Guíxols al port. S'acava la repressió lingüistica per resolució de la Dirección General de Obras Públicas que comunica no canviar els noms de les estacions, i que no procedeix la seva traducció al castellà, en tant que no es canvïi el nom de les localitats a les que serveix. |
|
anys 20 |
Es reben dues grans locomotores /11 i 12) i 17 vagons grans. |
|
1927 |
Trànsit récord de mercaderies amb 52.114 tones. |
|
anys 30 |
Comença el declivi del ferrocarril amb la crisi mundial que fa decrèixer el trànsit de mercaderies. |
|
18-07-1936 |
Comença la Guerra Civil, es paralitza el servei durant uns dies. |
|
23-07-1936 |
Incautació del ferrocarril, passant a dependre del Comité regional de ferrocarrils. |
|
Durant la retirada, les tropes republicanes volen el pont sobre el riu Verneda. |
||
1939 |
Amb l'entrada del nou règim es depuren 19 empleats. Acavada la guerra, la línia, dividida en dos trams reprèn el servei reduït a un tren per costat i trasbordament a peu. |
|
1940 |
Acabat el nou pont sobre el riu, comença a incrementar-se el trànsit de passatgers i mercaderies. |
|
1942 |
50è aniversari. |
|
1943 |
Es solucionen els problemes de pagament deguts a causes financeres. Es fa càrrec de la regularització un jutjat de La Bisbal. |
|
1944 |
Punt de saturació degut a un augment progressiu del trànsit. |
|
1946 |
Durant aquest any es transporta el màxim nombre de passatgers (508.306). S'intenta convertir la línia a via métrica i fusionar-la amb el tren Olot-Girona. S'incorpora la locomotora núm. 20 provinent del Tramvia del Baix Empordà. |
|
1947 |
Es sol·licita una subvenció a l'Estat. |
|
21-04-1949 |
L'Estat promulga una llei d'ajut als ferrocarrils de via estreta. Es comença un plan de modernització en el que s'estableix una estació compartida amb el ferrocarril Olot-Girona. |
|
1950 |
Decau el trànsit per ferrocarril degut a que el trànsit per carretera no para de pujar. Projecte d'abandó de l'explotació. |
|
1951 |
Nova subvenció que cobreix part dels deutes. |
|
1953 |
Es lloguen les locomotores 11 i 12 (les més grans) a una fàbrica de Mieres |
|
1956 |
Es tanca el ferrocarril Palamós-Girona-Banyoles o Tramvia del Baix Empordà |
|
1957 |
Es venen les dues locomotores a la fàbrica de Mieres. |
|
1959 |
Explotació unificada amb el ferrocarril Olot-Girona. Hi ha tres consellers de cada companyia i un de l'Estat. |
|
15-10-1963 |
Explotació de tots els ferrocarrils deficitaris per l'Estat (E.F.E. -posteriorment FEVE) |
|
mitjans dels 60 |
L'Estat porta dues locomotores del ferrocarril Onda-el Grao de Castelló (5 i 7) idèntiques a les 1-4 però amb el sistema Compound i cotxes de passatgers. Van ser fabricades a les mateixes dates. |
|
1966 |
Estudi de viabilitat del tren per part de Sofrerail. |
|
10-04-1969 |
Clausura del ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona. |
|
15-07-1969 |
Clausura del ferrocarril d'Olot a Girona. |