La sèrie P estava composada per 41 vagons (P-401 a 441) de dos eixos i vores baixes (0,20 m.). En la seva fabricació van participar vàries firmes, els 28 primers van ser fabricat a Alemanya per M.A.G. el 1891 (12), 1893 (6) i 1905 (8). Deu van ser fabricats a Barcelona per M.F.C. (Material para Ferrocarriles y Construcciones). Per a la fabricació dels tres últims es va utilitzar el material que tenia la SFG als tallers de Sant Feliu, i van ser construïts per C.M.LL. (Construccions Metállicas del Llobregat). .
Van ser construïts amb xassís de ferro, caixa de fusta, tenint les vores abatibles, amb la qual cosa es podien convertir en vagons plataforma abaixant les vores laterals.
En un dels testers havia un fre de galga, amb contrapès per l'estacionament del vehicle.
Eren utilitzats pel transport de suro (en planxa o manufacturat), però també s'utilitzaven per portar espart, sacs buits i fusta. A dos unitats de la sèrie se'ls va afegir una forquilla al centre de tal manera que acoblats de forma permanent entre ells podien transportar pals de telèfon i troncs més llargs. A altres quatre unitats se les van suprimir les vores laterals de fusta i se les van col·locar quatre postes metàl·lics units entre ells amb cadenes, que es van destinar al tràfic de fusta (troncs provinents del port de Sant Feliu fins Girona) on es feia el transbord als camions de la Papelera Torras.
Tota la sèrie va circular fins el tancament de la línia i fou desballestada l'any 1970.
Foto perteneciente al Fondo del Archivo Municipal de Sant Feliu
|
Ample de via |
750 mm. |
Altura dels topalls sobre el carril |
640 mm. |
Rodatge del vagó |
2 ejes |
Diàmetre de les rodes |
600 mm. |
Distància entre eixos |
2.000 mm. |
Tara |
2.000 Kg. |
Càrrega màxima |
6.000 Kg. |
Longitud total entre topalls |
4.910 mm. |
Longitud del xassís |
4.000 mm. |
Longitud de la caixa |
4.000 mm. |
Amplada de la caixa |
1.800 mm. |
Altura màxima del vagó |
950 mm. |
Fotos de vagons del tipus P
|
Vagó P
Vista lateral del vagó del tipus P amb totes les vores laterals, presumiblement a Girona.
Pel que es veu, aquest vagó estaria al final de la etapa dels anys 60, donat l'estat de manteniment del vehicle.
Foto pertanyent al fons de l'ASAFEGI.
|
|
Vagó P 429:
Vista lateral del vagó P-429 als molls de càrrega de la Estació de Sant Feliu de Guíxols.
Com està fotografiat pel costat del mecanisme, es pot observar el contrapès I la palanca del fre d'estacionament.
Foto realitzada el 19 de març de 1967 per Jean Louis Rochaix
|
|
Vagó amb les vores abatudes:
Per a càrregues que passaven del gàlib normalment s'abatien les vores per fer que cabés la càrrega.
A la foto veiem uns quants vagons de vores baixes amb un carregament de caixes de suro al moll cobert de la Estació de Sant Feliu de Guíxols. Es pot veure també el sistema de fre amb el contrapès per davant de les caixes.
Foto pertanyent al Fons de l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols
|
|
Tren de fusta:
Vista dels vagons de vores baixes, que van se condicionats pel transport de fusta per a la fàbrica Torras amb postes metàl·lics, preparats a Sant Feliu amb destinació Girona.
Aquesta petita sots-serie de 4 vagos va se encapçalada pel P-402, I van ser destinats al transport de fusta (procedent de Huelva i Galícia) des del Port de Sant Feliu a Girona, on es feia el transbord als camions.
Foto realitzada per Les Dench el 14 de maig de 1962
|