Ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona
El tren de via estreta que anava de Sant Feliu de Guíxols a Girona es va inaugurar l'any 1892 i va funcionar com a línia de passatgers i mercaderies fins l'any 1969. La seva construcció va ser deguda a la tossuderia dels empresaris de Sant Feliu i del Baix Empordà, que necessitàven un mitjà de transport per a les seves mercaderies, especialment els manufacturats de suro de Cassà de la Selva i Llagostera que eren transportats per embarcar en vaixells al port de Sant Feliu o canviàven de tren a Girona i s'embarcaven en l'anomenat tren gran. També es va utilitzar per transportar mercaderies des del port de Sant Feliu fins l'interior. Quan començava a prendre un cert protagonisme el turisme a la Costa Brava, els passatgers van começar a prendre el tren per anar a la Font Picant, on hi havia un balneari, o a les platges de Sant Pol i Platja d'Aro.
Aquest va ser el primer tren que va utilitzar la via d'ample 750 mm a la península, la seva velocitat era molt limitada i la vida de tota la comarca que vorejava les vies del tren anava al ritme lent del tren. Va viure la seva època daurada del 1918 fins la crisi del 1929, però li va passar el mateix que a tots els ferrocarrils estratègics espanyols: la falta de recursos mer modernitzar les línies de tren va ser el principi de la decadència de tots ells. La aparició del transport per carretera, sobre tot l'automòbil, va fer baixar dia a dia el trànsit de viatgers, arribant a mínims històrics el 1963, en què per poder subsistir va passar a l'Estat i va formar part de FEVE. Per fer-ho compatible amb el carrilet d'Olot-Girona es va estudiar l'eixamplament de la via del carrilet a un metre per fer-les compatibles. Finalment, desprès de vàries dificultats i una evident falta de previsió, el carrilet es va tancar definitivament el 1969.
En aquest tram final, uns aficionats anglesos que van intuir que en breu podria desaparèixer la tracció vapor a Espanya, van començar un periple per tota la península fotografiant el "modus vivendi" de les linies de la època, i per tant van poder donar fe de la seva vida útil. En aquesta pàgina es veuran les relatives al S.F.G. Per tant es pot dir que el llegat d'aquests fotògrafs és una bona memòria històrica.
Sense l'inestimable ajut de l'Associació d'Amics de les Comarques gironines i del seu president, Ignasi Griñón, no hauria pogut ajuntar en aquesta plana web les fotografies i col·laboracions de tots aquells que han pogut conèixer el "SFG".
També haig de fer una especial menció a l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols que m'ha permès la documentació i obtenció de fotografies antigues del carrilet.
El propòsit d'aquesta plana es donar una informació exhaustiva del que va ser el Tren de Sant Feliu de Guíxols a Girona, passat i futur del traçat i del ferrocarril a la zona.