La sèrie N estava composada per 8 vagons (N-201 a 208) de dos eixos i vores altes (1,30 m.), fabricata a Alemanya per M.A.G. entre 1891 (els quatre primers) i 1905 (els altres quatre).
Van ser construits amb xassís de ferro, caixa de fusta amb montants laterals de ferro, tenien a cada costat un portón de càrrega central amb dues fulles.
En un dels testers tenia un fré de galga, amb contrapés per l'estacionament del vehicle.
S'utilitzaven pel transport de mercaderia petita i granel, com carbó, espat-flúor, sal, ciment i material d'obra, espart, suro i fusta.
Tota la sèrie va circular fins els tancament I va ser desballestada el 1970.
|
Ample de via |
750 mm. |
Altura dels topalls sobre el carril |
640 mm. |
Rodatge del vagó |
2 ejes |
Diàmetre de les rodes |
600 mm. |
Distància entre eixos |
2.000 mm. |
Tara |
2.500 Kg. |
Càrrega màxima |
6.000 Kg. |
Longitud total entre topalls |
4.910 mm. |
Longitud del xassís |
4.000 mm. |
Longitud de la caixa |
4.000 mm. |
Amplada de la caixa |
1.800 mm. |
Altura màxima del vagó |
2.050 mm. |
Fotos de vagons del tipus N
|
Vagó N de la primera sèrie:
Vista lateral del vagó N-201, potser a Girona. Aquest vagó pertany al primer lot que va ser entregat per M.A.G.
Pel que es veu, aquest vagó estaria a la última etapa dels anys 60, degut a l'estat de manteniment molt deficient del vehicle.
Foto pertanyent al fons d'ASAFEGI.
|
|
Vagó N de la segona sèrie:
Vista lateral del vagó N-208 possiblement als molls de càrrega de la estació de Sant Feliu de Guíxols. Aquest vagó pertany al segon lot que va se entregat per M.A.G. el 1905.
Com que els testers eres una mica més baixos per encabir els topalls, es van fer amb la ferramenta de les cantoneres uns esglaons per pujar el personal.
Foto pertanyent al fons de l'Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols
|
|
Tren de baixa velocitat:
O millor dit "amb mercaderies", entrant a l'estació de Santa Cristina d'Aro.
Es pot veure a darrera de la locomotora un vagó de vores altes de la sèrie N sense determinar´. Cridava l'atenció dels vagons de mercaderies el color gris clar de la fusta, que contrastava amb el color fosc dels cotxes i furgons (inclús a les fotos realitzades en blanc i negre).
Foto realitzada per Jordi Budó
|
|
Tren de baixa velocitat:
Vista del tren descendent cap a Sant Feliu traccionat per la locomotora núm. 5. A darrera de la locomotora un vagón del tipus N.
Aquests vagons de vores altes no es veien molt sovint en els trens degut a que transportaven material molt especialitzat a granel en poca quantitat (per gran quantitat estaven els vagons del tipus K).
Foto realitzada per Jordi Budó
|