Skip to main content

Estació de Llagostera

L'estació de Llagostera estava situada en el quilòmetre 20,756 de la línia i ocupava un terreny irregular de 11.445 metres quadrats.

Disposava de quatre vies al perllongar-se la via d'andana cap a una via morta en sentit Sant Feliu i posteriorment aquesta mateixa via tornar enrere per servir un moll de càrrega.

plano de la estación
Plànol pertanyent al fons de l'ARxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols

L'estació era de segona categoria, amb una superfície edificada de 131 metres quadrats, i estava construida de maçoneria i maons amb teulada a quatre aigües amb coberta de teula plana. Interiorment l'estació estava constituida per una sala d'espera, guixeta, despatx del cap d'estació i la seva vivenda. La vivenda la composaven un rebedor, menjador-cuina amb un petit despenser, tres habitacions i servei. Al costat es troba el típic edifici dels lavabos que ocupava 16 metres quadrats, característic per la seva teulada a quatres aigües. Completaven les instal·lacions un pou quadrat de 4 metres de fondària amb safareig annex, un edifici de vies i obres de 12 metres quadrats fet també de maons i teulada a dues aigües. Allunyat de l'estació i en una de les vies de topera havia un moll cobert de mercaderies de 190 metres quadrats contituït per 24 pilars i armadura de fusta que suportava una teulada de dues aigües de xapa galvanitzada. A més hi havia una caseta de via i obres de 27 metres quadrats de superfície amb teulada a un aigua i dividida en dues estances. A més hi havia un castell d'aigua amb un tanc cilíndric de ferro sobre un basament octogonal, i una caseta de dos metres quadrats que tenia dins el motor per pujar l'aigua al tanc.

Locomotora número 1:

Locomotora núm. 1 repostant en l'aiguada de Llagostera, costat de Sant Feliu de Guíxols. Com que Llagostera es trobava a mig camí entre Girona i Sant Feliu de Guíxols, es va posar el principal abastiment d'aigua en ruta en aquesta estació. La resta i l'abastiment de carbó es feia a les dues estacions de capçalera.

Fotografia de Charles F. Firminger

Locomotora número 1:

Locomotora núm. 1 repostant en l'aiguada de Llagostera. Seguint la foto anterior, es pot comprovar com el 18 de setembre de 1961 encara hi havia prou transport de mercaderies, tal i com demostra en els vagons que porta la locomotora a darrera seu.

Fotografia de Charles F. Firminger

Locomotora número 4:

Locomotora núm. 4 fent un sobrepás a un tren composat pels vagons procedents del FC. Onda-Grao. La foto va ser presa el 20 d'abril de 1968 i, es pot veure a ma dreta el cobert de mercaderies amb un cotxe d'eixos estacionat a dins.

Fotografía de Charles F. Firminger

r

Andén cubierto de Llagostera:

Se puede ver a la derecha el andén cubierto con varios vagones de bordes medios estacionados. La foto fue tomada el 20 de abril de 1968, se puede ver al fondo un vagón de pasajeros en la vía de sobrepaso. En teoría este tren está circulando en contra-sentido porque la aguada está en la vía de la derecha para los trenes con destino a Sant Feliu de Guíxols.

Fotografia de Charles F. Firminger

Locomotora número 6:

Locomotora núm 6 en davant d'un tren amb destinació a Sant Feliu surt de Llagostera mentestant la locomotora diesel està estacionada en el ramal de la farinera. La foto va ser presa el 20 d'abril de 1968, es pot veure al fons el moll cobert i més enllà l'estació, que sobresurt per sobre de la composició del tren.

Fotografía de Charles F. Firminger

Estació de Llagostera en l'actualitat

L'estació de Llagostera en l'actualitat està al mig d'un parc municipal delimitat pel Passeig de Romeu i la riera de Gotarra. l?ajuntament de Llagostera la va construir per fer d'oficina d'informació. Per davant seu passa la Via Verda del Carrilet II.

Com es pot veure a les fotos la estació de Llagostera es troba en un gran parc que se troba entre els carrers Carrilet, Av. Gotarra, Passeig Romeu i Tossa. Per la part central d'aquest parc passa la riera de Gotarra, i paral·lel a la mateixa segueix el traçat de l'antic carrilet o en l'actualitat de la via verda.

La estació de Llagostera és la que es troba més ben conservada, entenent per conservada que manté més material original, com portes, finestres, les fustes dels tabics dels serveis...

Les fotos han estat preses el 18 d'abril de 2009, dia aspre de pluja, abans de la celebració del 40è aniversari del tancament de la línia.


Plànol de la línia en el municipi de Llagostera