Foto pertanyent al fons d'ASAFEGI
Foto pertanyent al fons de l'Arxiu de Sant Feliu de Guíxols
Foto pertanynet a Allan M. Barnes © Bob Vice
Foto pertanyent a Jordi Rabell
Foto pertanyent a Allan M. Barnes © Bob Vice
Foto pertanyent a Charles F. Firminger
Foto pertanyent a Charles F. Firminger
Foto pertanyent a Charles F. Firminger
Foto pertanyent a Jean Paul Viennois
|
Foto pertanyent al fons d'ASAFEGI
L'estació era de primera categoria, amb molts edificis:
- L'edifici de viatgers, d'uns 310 metres quadrats de superfície tenia planta baixa, semi-soterrani I teulada a quatre aigües amb coberta de teula plana. Part de la seva façana donava a la riera Tueda I l'altra, on es trobava la entrada principal es trobava al carrer de Santa Teresa, al final d'una llarga escala des del carrer. L'interior de la planta baixa estava dividt en sala d'espera general, sala d'espera de 1a. classe, guixeta, despatx del cap d'estació, oficines de la companyia (vestíbul I 5 habitacions) i part de la vivenda del cap d'estació (3 habitacions i servei). El semi-soterrani al qual s'accedia per una escala, s'hi trobava dividit en un gran magatzem, la resta de la vivenda del cap d'estació (rebedor, menjador, cuina, rebost i lavabo) i un vestíbul de sortida a un petit hort, un pou circular amb rentador annexe i un galliner.
- Cotxera, que es trobava anexa a l'edifici de passatgers i prolongant el mateix, d'uns 310 metres cuadrat se superfície. Està realitzade amb un total de 14 pilars de fusta separats per parets d'obra i set encavallades de futa que suportaven una teulada de dues aigües de xapa galvanitzada. Al seu interior hi havia tres vies per guardar cotxes de passatgers, una caseta amb magatzem, serveis i cobert de paleta amb teula de xapa galvanitzada.
- Plataforma giratòria, que es trobava al final de la patja de vies que havia entre els dos edificis, el de Gran Velocitat i el de Petita Velocitat. Servia per donar la volta a les locomotores per que passessin d'un lloc a l'altre de la composició. La plataforma només tenia dues vies d'entrada per aqueta tarea, I era de moviment manual (moguda empenyent-la).
- Edifici de facturació de mercaderies o petita velocitat (a l'edifici de passatgers li deien "de gran velocitat"), que es composava de despatx de facturació i diversos molls de càrrega. Té uns 315 metres quadrats de superfície i va ser construït d'obra i teulada a dues aigües realitzat amb coberta d'uralita. El seu interior estava dividit entre el despatx de mercaderies (composat de vestíbul i oficina), i el magatzem de petita velocitat format per una gran nau amb vies d'entrada de vagons. A continuació havia un moll cobert de 133 metres quadrats, fet amb dues parets d'obra, vuit pilars i sis encavallades de fusta, que suportaven una teulada a dues aigües de zapa galvanitzada i uralita. En un dels seus extrems s'hi trobava el despatx del Cap de vies i obres que consistia en una caseta de 12 metres quadrats, construida d'obra i teulada inclinada amb coberta de teula plana.
- Pati de mercaderies, situat a la part posterior dels edificis de petita velocitat amb quatre vies I una porta d'accés al carrer de Santa Teresa que permitia la entrada de carros i vehicles per a la càrrega I descàrrega I un moll descobert que, apart de servir per carregar i descarregar simultàniament en tres vies consecutives, contenia la carbonera i la nau dels calorífers. La nau dels calorífers era un petit edifici de 12 metres quadrats amb un cobert annexe construït d'obra i amb teulada de teula fina inclinada a un costat.
Els tallers, que estaven dividits en quatre naus I estaven contaposats a la estació en la part que donava ala sortida cap a Girona, de cara a la muntanya. Les naus eres d'una sola planta I estaven dissenyades segons el seu ús:
- Tallers generals, el més important, de 340 metres quadrats de superfície I 7 metros d'altura, es va construir de el más importante era el más importante, de 340 metros cuadrados de superficie y 7 metros de altura, se constuyó de mamposteria I obra vista I teulada de la que sobresortia un llanternó (per entrada de llum I sortida de fums), era a dues aigües amb coberta de teula plana. L'interior disposava de dues vies, una d'elles amb fossa de revissió I una complerta maquinária entre la que destacaven quatre torns, un dels quals estava adaptat a rodes i llantes del material. Totes les màquines del taller es movien mitjançant un sistema de transmissió que estava mogut per una màquina de vapor fixa, que en 1961 va ser substituïda per energia elèctrica.
- Edifici del taller de fusteria que tenia forma de L, era annexe als tallers generals, de 132 metres quadrats, construit de mamposteria I obra vista i teulada amb coberta d'uralita. Al seu interior hi havia una via amb fossa i contenia tots els estris necessaris per al manteniment del material mòvil i les instalacions.
- Seguint el mur que delimitava els terrenys de la esplanació de la estació s'hi trobava el magatzem de lubricants; un petit edifici de 25 metres quadrats, construit en 1907 d'obra I coberta de xapa galvanitzada que disposava de dos annexos, de teulada inclinada de teula fina amb els serveis.
- Taller de reparació i pintura, creat mer recentment, es trobava a l'altre costat de la via de sortida cap a Girona, de 117 metres quadrats de superfície. Es va construir d'obra amb teulat inclinat de teula àrab, disposava d'una via amb fossa. En la part de radera, en forma d'annexe es trobava l'edifici de lampistería, d'una sola planta i 17 metres quadrats de superfície.
- El tanc d'aigua que es trobava al costat dels tallers (i que avui dia escara hi es) i per davant del magatzem era la construcció que més sobre sortia de les edificacions i tallers.
|